Kiedy warto pomyśleć o upadłości konsumenckiej?

Kiedy warto pomyśleć o upadłości konsumenckiej?

Upadłość konsumencka jest procedurą sądową, która pozwala na oddłużenie osób prywatnych nieradzących sobie ze spłatą powstałych zobowiązań.

Czym jest upadłość konsumencka?

Upadłość konsumencka, inaczej bankructwo jest sposobem na zredukowanie długów, a nawet ich całkowite umorzenie poprzez zawarcie ugody z wierzycielami oraz zatrzymanie działań komorniczych i windykacyjnych. Celem postępowania upadłościowego jest oddłużenie osoby prywatnej, co można osiągnąć poprzez zaspokojenie wierzycieli (na przykład z majątku dłużnika), albo jak wyżej, całkowite bądź częściowe umorzenie długów.

Co zrobić w przypadku narastającego zadłużenia?

Nieopłacone pożyczki, rachunki, czy kredyty, czyli wszystkie zobowiązania, które każdego miesiąca konsument jest zobligowany płacić, mogą zamienić się w lawinę długów i doprowadzić do mocnego nadwyrężenia domowego budżetu. W przypadku, gdy dłużnik nie radzi sobie ze spłatą zadłużenia, a kwota należności i odsetki stale rosną, możliwe jest skorzystanie z ogłoszenia upadłości konsumenckiej, niemniej na początek zachęcamy do uważnego planowania wydatków i niedopuszczanie do powstawania zaległości, których konsekwencją może być wszczęcie procedury upadłościowej. Ogłoszenie bankructwa może nieść ze sobą poważne konsekwencje, jak na przykład utratę nieruchomości.

Jak ogłosić upadłość konsumencką?

Jak już wspomnieliśmy, ogłoszenie bankructwa jest procedurą sądową, w związku z czym konieczne jest złożenie do ww. instancji odpowiedniego wniosku oraz wniesienie opłaty w kwocie 30 złotych. Warto nadmienić, że wniosek do sądu może zostać złożony nie tylko przez dłużnika, ale również wierzyciela. Skutkiem złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej jest powołanie syndyka, który będzie zarządzał majątkiem dłużnika. Od tej chwili syndyk zajmuje wynagrodzenie konsumenta, a także środki na koncie bankowym, może przeprowadzić licytację nieruchomości, której właścicielem jest dłużnik oraz mienia ruchomego, takiego jak samochód czy sprzęt RTV i AGD. W czasie trwania postępowania dłużnik nie ma możliwości swobodnego zarządzania swoim majątkiem.

Warto nadmienić, że 24 marca 2020 r. weszła w życie nowelizacja przepisów z dn. 30 sierpnia 2019 r. w związku z czym, dłużnik nie ma obowiązku podawania we wniosku powodu swojej niewypłacalności, co więcej możliwe jest ogłoszenie bankructwa przez osoby, które z premedytacją doprowadziły do zadłużenia. Dłużnik może także wnioskować o zawarcie ugody z wierzycielem.

Czy warto ogłosić bankructwo?

Ogłoszenie upadłości konsumenckiej z pewnością nie należy do najłatwiejszych decyzji w życiu konsumenta. Wszczęcie procedury upadłościowej powoduje szereg nieprzyjemnych konsekwencji, jak zajęcie majątku, czy nawet sprzedaż nieruchomości, jednak z całą pewnością jest jednym ze skutecznych sposobów na pozbycie się zadłużenia i spłatę zaciągniętych należności. Złożenie wniosku do sądu powoduje wstrzymanie działań windykacyjnych, a także postępowań egzekucyjnych, oraz istnieje możliwość spłaty zadłużenia w ustalonych przez sąd ratach, co pozwoli na stopniowe wyjście z długów. Opłacalność ogłoszenia upadłości konsumenckiej jest indywidualna dla każdego konsumenta. Nie można z góry założyć, że jest to najlepsze rozwiązanie, które pozwoli na pozbycie się długów, natomiast z pewnością jest to jedna z opcji, którą należy wziąć pod rozwagę, chcąc naprawić swoją sytuację finansową.

Jesteś osobą zadłużoną i zastanawiasz się, jakie rozwiązanie jest dla Ciebie najlepsze? Zapraszamy do kontaktu i zapoznania się z ofertą na naszej stronie. Oferujemy kompleksową obsługę procesu upadłości konsumenckiej i gwarantujemy, że prowadzone przez nas działania kończą się oddłużeniem! Zadzwoń lub przyjdź do naszego oddziału, a my znajdziemy dla Ciebie najskuteczniejszą metodę na wyjście z długów.

PORADY
EKSPRETÓW

Na czym polega windykacja? Jak odzyskać pieniądze? Czy warto prowadzić monitoring płatności? Zapoznaj się z naszymi poradami i dowiedz się więcej o skutecznym odzyskiwaniu należności.

    Administratorem Państwa danych osobowych jest SUBRA GPR Sp. z o.o. z siedzibą w Będzinie przy ul. Siemońskiej 1. Państwa dane osobowe będą przetwarzane dla celów marketingowych.RODO